Novinky Rýchle tipy Treba vedieť

Kvalitný monitoring šetrí náklady a prináša mnoho ďalších výhod

Existuje taký pekný výrok na adresu dôležitosti dát, že dáta sa delia na dve skupiny: Dáta zálohované a dáta nepotrebné. Niečo podobné môžeme povedať aj na adresu serverov, webov, aplikácií či hostov v sieti. Tiež sa delia na rovnaké dve kategórie: Monitorované a nedôležité. Prečo je tomu tak?

 

Výhody sledovania systémov

Dnes v podstate takmer neexistuje odvetvie podnikania, ktoré nevyužíva IT v žiadnom slova zmysle. Či je to účtovnícky server, webová stránka, databázový server, sieťové úložisko, internetový prístupový bod pobočky, či akýkoľvek iný prvok infraštruktúry, každý z nich má svoju dôležitosť a ich výpadok nás v ideálnom prípade stojí čas, v tom horšom aj peniaze.

Dajme si modelový príklad č.1: Máme e-shop. Poslednú dobu evidujeme pokles záujmu zákazníkov, pokles predajov… Do toho sa ozývajú nespokojní zákazníci, ktorí frflú na náš web, ktorý padá. Snažíme sa zistiť kde je problém, nám web a objednávka funguje… Vrámci hľadania problému nahliadneme do monitoringu na dáta znášho webu. Zisťujeme, že pravidelne z času na čas dochádza na webe k chybovým hláškam s kódom 50x. Toto by sme ale štandardne nemuseli zachytiť, keďže pri otváraní stránky sa nám žiadna chyba nezobrazila. A práve vďaka monitoringu, ktorý zisťuje každú minútu (prípadne aj častejšie) dostupnosť webu, máme túto udalosť zaznamenanú a môžeme sa vďaka tomu pustiť do riešenia toho, prečo k tomu dochádza.

Prípadne, príklad č.2.: Máme sieť predajní, ktoré sa otvárajú o 9:00. Každá z predajní je pripojená na internet napr. kvôli zberu údajov z pokladní, či e-Kase. Počas nočnej búrky vypadlo internetové pripojenie na jednej z predajní o 5:00 ráno. Už 5:01 dostal administrátor notifikáciu o výpadku tejto linky a ideálne v tomto čase (ak nemôže napr. spať 🙂 ) môže začať riešiť problém s providerom internetu, prípadne iným spôsobom – napríklad vybehne na predajňu a zistí, že vďaka blesku sa porúčal prístupový bod. V prípade, že by monitoring nemal zapnutý, s najväčšou pravdepodobnosťou sa o výpadku dozvie až s príchodom zamestnancov na prevádzku, keď problém zistia a problém by sa začal riešiť až vtedy. Výhodou v tomto prípade je ako vidíme, ušetrenie času a čo najmenší dosah na prevádzku.

Takýchto príkladov by sme mohli pospomínať neúrekom. Aké sú teda hlavné výhody monitoringu ako takého?

 

1 – Šetrí náklady a čas

Pri správnom nastavení monitoringu viete odhaliť vznikajúci problém (napr. dochádzajúce miesto na disku) a včas ho vyriešiť ešte predtým, ako by došlo napr. k pádu servera – vtedy napríklad môžu byť admini vyťažení iným problémom a čas riešenia sa naťahuje. V horšom prípade je nutná obnova, či už údajov, či samotného servera zo zálohy. Úspora času a nákladov môže byť tým pádom obrovská. Minimalizácia výpadkov má zároveň tiež vplyv na produktivitu tímu, znižuje náklady na operatívu a zároveň zefektívňuje plánovanie ľudských zdrojov.

2 – Viete všetko a ešte o trochu viac 

Veľmi dôležité je okrem výpadkov mať prístup aj k vývoju hodnôt rôznych metrík v čase. Napríklad na základe dát za posledné dva roky môžeme predikovať náklady na ten ďalší (z dát môže byť zrejmá napr. potreba navýšenia kapacity diskového poľa, zväčšenia operačnej pamäte). Máte zároveň podrobné informácie o aktuálnej kapacite výpočtových zdrojov, ich rezerve.

 

Obrázok: Vývoj hodnôt vyťaženia linky za dlhšie obdobie. Môžeme predvídať do budúcna nutnosť navýšenia jej kapacity Zdroj: upIT.sk

 

3 – O problémoch viete prvý

O prípadnom probléme, prípadne o udalosti, ktorá nastane ste notifikovaný okamžite, napríklad prostredníctvom e-mailu. Viete tak jednak problém okamžite riešiť, zároveň o probléme upovedomiť ľudí, ktorých sa to dotýka (ocenia, že Vám o probléme nemusia písať), či napríklad v prípade výpadku webu umiestniť na web informáciu o aktuálnom probléme, že o ňom viete a že ho riešite.

 

Obrázok: Upozornenie (e-mail) o probléme so zálohou. Zdroj: upIT.sk

 

4 – Ochrana dobrého mena

Každý výpadok, ktorý sa priamo dotýka našich zákazníkov môže mať negatívny vplyv na naše dobré meno. Preto je ešte o to viac dôležité problémom predchádzať, v čom Vám pomôže práve spoľahlivý monitoring.

 

5 – Rýchle odhalenie hackerov

Výpadok niektorej služby, či jej rapídne spomalenie je jedným zo sprievodných javov toho, že niekto nepovolaný sa dostal ďalej, ako by bolo vhodné. Pohľadom na zozbierané dáta sledovaných systémov je možné takéto nekalé praktiky odhaliť ešte v zárodku.

 

6 – Nastavenie je rýchle a jednoduché

A na záver to najlepšie – Ak sa rozhodnete pre našu službu Monitoring od upIT, radi pomôžeme, či úplne kompletne nastavíme všetko od zberu dát až po upozornenia.

Čo dodať na záver? Nech je firma akokoľvek veľká, monitoring je pre ňu určite potrebný a prínosný. Vyskúšajte a presvedčte sa sami o týchto výhodách. Teraz od nás získate na 30dní monitoring zdarma.

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *